زنان-فرهنگی-اجتماعی

با هدف مطرح ساختن نام زنان ایران-استان هرمزگان-شهربندرکنگ ومعرفی فرهنگ-آداب و رسوم مردم بندرکنگ

زنان-فرهنگی-اجتماعی

با هدف مطرح ساختن نام زنان ایران-استان هرمزگان-شهربندرکنگ ومعرفی فرهنگ-آداب و رسوم مردم بندرکنگ

 

 لطفا خودتان را معرفی کنید.

فریده قاسمی اهل و ساکن بندرکنگ ودبیر زبان انگلیسی مدرسه راهنمایی محدثه.

 مختصری در مورد سوابق  خود توضیح دهید.

ترجیح می دهم فقط به ناب ترین لحظات سابقه ام که 16 سال  تدریس در مقطع راهنمایی است اشاره کنم.

 درمورد پروژه هوشمند سازی در آموزش و پرورش توضیح دهید.

هوشمندسازی مدارس در راستای سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش در تمامی استان ها آغاز شده است که به زبان ساده تجهیز مدارس به کارگاه های فناوری اطلاعات( محتوای الکترونیکی رایانه مرکزی معلم از طریق شبکه برروی کلیه رایانه های دانش آموزان نمایش داده می شود) و یا حداقل یک کلاس هوشمند( استقرار رایانه معلم درکلاس که از طریق پروژکتور محتوای مورد تدریس به نمایش گذاشته می شود که در شکل پیشرفته تر آن سخت افزارهای جانبی دیگرازجمله کیت آموزشی،برد هوشمند،اکتیوبرد،اسمارت برد نیز براساس شرایط هر مدرسه بکارگرفته می شوند)می باشد. البته تارسیدن به مرحله هوشمندسازی پیشرفته که مدل مفهومی مدرسه هوشمند می باشد زیرساخت های بسیاری از جمله دسترسی به اینترنت با پهنای باند مناسب،استقرارنرم افزار یکپارچه مدیریت مدرسه و حتی حضوروغیاب دانش آموزان با استفاده از کارت های هوشمند،لازم است.

 شما به عنوان دبیر برتراستان در این طرح انتخاب شده اید معیارهای این انتخاب چه بوده است؟

از آنجاییکه هشت سال تجربه ساخت محتوای آموزشی و تدریس آن  از طریق تلویزیون و دستگاه سی دی در کلاس موضوعی زبان انگلیسی مستقر در مدرسه داشتم و محدودیت های این روش کاملا برایم محسوس بود،به محض راه اندازی کارگاه فناوری اطلاعات در مدرسه تدریس در این کارگاه با تولید محتوای الکترونیکی تعاملی و نیز آزمون های مربوطه را شروع نمودم .

در آن سال(90) موفق به ساخت درس افزار پایه اول شدم و درسال 91 درس افزار پایه دوم و سوم را نیز به اتمام رساندم.

همچنین بادرخواست کارشناس محترم آموزش ابتدایی دوره مقدماتی"تولیدمحتوای الکترونیکی"برای همکاران مقطع مربوطه برگزار نمودم. 

 درمورد جشنواره تولید محتوای الکترونیکی و موفقیت خود در این جشنواره بفرمایید.

البته تولید درس افزارهای مذکور بصورت تیمی با همکاری سرکارخانم محبوبه مشهدی زاده صورت گرفت که ایشان در مدرسه راهنمایی نمونه صالح ادیب بندرلنگه تدریس دارند و مسلما شرکت در جشنواره فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) و احراز رتبه اول استانی نیز بصورت تیمی بوده است.مسابقات جشنواره فاوا در هفت بخش برگزار شد که ما دربخش تولیدمحتوای الکترونیکی و زیرمجموعه تولید درس افزار شرکت نمودیم.

 در تدوین محتوای درسی چه مسائلی را لحاظ کرده اید؟

اولین مولفه ای که برای درس افزار خود درنظر گرفتیم تعاملی بودن آن است بگونه ایکه دانش آموزان در کارگاه آموزشی بادراختیار داشتن رایانه ای مستقل برحسب توانایی و استعداد خود از این محتوا بهره جویند بگونه ایکه معلم نقش تسهیل گر داشته و از طریق سیستم خود کلیه فعالیت های دانش آموزان را مانتیور می نماید.

در طول این دوسال در تولید درس افزار از دانش آموزان بعنوان مخاطبین اصلی محتواها در اشکال یابی و اخذ پیشنهادات مفید و کاربردی نهایت استفاده نمودیم بگونه ایکه در جلسه بعد سی دی اصلاح شده را به آنها ارائه می نمودیم.

بکارگیری تصاویر اسلامی و بومی از دیگر نقاط قوت سی دی ما بود که البته گاهی باصرف وقت بسیار مجبور می شدیم تصویری را با فرهنگ اسلامی و ایرانی هماهنگ نماییم.

آیا محدودیت ها و مشکلات قابل ذکری در فعالیت های انجام شده وجود دارد  ؟

اولین محدودیتی که با آن مواجه شدم عدم تسلط دانش آموزان به یارانه و ترس از آن بود.حتی این ترس موجب شد شعبه ای از پایه سوم مدرسه اصرار ورزند که روش سنتی را ترجیح می دهند. اما به لطف خدا مزایا و جذابیت تدریس بارویکرد فناوری را درک نمودند تا جاییکه دانش اموزان همین کلاس در آخرین روز مدرسه که مصادف با روز معلم بود و اکثر دانش آموزان در حیاط مدرسه به تفریح مشغول بودند خواهش کردند که برای رفع اشکال به کارگاه فناوری برویم و این بهترین هدیه ای بود که درآن روز دریافت کردم.

از دیگر محدودیت ها عدم اشراف سخت افزاری به رایانه هاست بگونه ایکه جهت رفع مشکل بوجودآمده،کلاس درس متوقف شده و یا با خارج نمودن کامپیوترهای معیوب از شبکه به ادامه تدریس پرداخته ام.قطع برق شهر و نبود امکانات برق اضطراری مدرسه نیز پروسه تدریس را متوقف می نماید.

در تولید محتوا نیز مشکلات بسیاری داشته ایم عدم دسترسی به متخصصین نرم افزارهای مورد استفاده جهت برطرف نمودن اشکالات درحین تولید و صرف وقت وانرژی بسیار(گاهی14ساعت دریک شبانه روز) موجب خستگی و دلسردی می شود.

 به عنوان یک دبیر موفق چه توصیه ای به همکاران خود دارید؟

ضمن عرض خداقوت خدمت همه ی همکارانی که قدر امکانات و تجهیزات فناوری نوین موجود در مدارس را دانسته و تدریس خود ر ابراسا س آن بروز نموده اند،از سایر همکاران استدعا می نمایم که جهت تعمیق آموزش و موفقیت خود و دانش آموزان، مقاومت در این عرصه را به حداقل رسانند چرا که وارد شدن به این دنیا، با لذت بی نهایتی همراه است که ارزش تحمل همه سختی های اولیه را دارد.

 با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

خدا را شکر می گویم که این فرصت را دراختیار من قرار داد تا تحولی در امر تدریس خود بوجود آورم و زمینه ساز شرایطی درخورشان دانش آموزان امروزی که از لحاظ تسلط به فناوری روز دنیا از معلمان خود چندین گام جلوتر هستند باشم.

از مادرخوبم که مثل همیشه یاروپشتیبان من در هرکاری بوده است نیز تشکر می کنم و به تعداد لحظاتی که بخاطر مشغولیتم درساخت درس افزار نتوانسته ام یار خوبی برای او باشم از این بزرگوار عذرخواهی می کنم.

جا دارد از کارشناس فناوری مدیریت آموزش و پرورش  بندرلنگه جناب آقای علی نژاد تشکر نمایم و همچنین از سرکارخانم زهرا ناطق مدیر محترم مدرسه بخاطر توسعه ونگهداری تجهیزات موجود،چه بسا عدم خرید تجهیزات جانبی از جمله اسپیکرهای اختصاص داده شده به هر رایانه موجود در کارگاه،تعاملی بودن تدریس زبان انگلیسی را غیرممکن می ساخت.

و درآخر اینکه از عنایت شما به این موضوع نو نیز تشکر می نمایم و اجازه می خواهم که ازنشریه وزین شما درخواست کنم که با چاپ و نشر مقالات و موضوعاتی در این باب، زمینه تشویق و ترغیب معلمان جهت بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در حرفه خود فراهم آورد.   

 

نظرات 7 + ارسال نظر
فریدون شنبه 18 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:53 ب.ظ

باعث خوشحالی است که دبیر شهر ما علی رغم کاستیها و کمبودها یی که دور از انتظار نبوده و ایشان هم به خوبی به آن واقف هستند ، تجدد گریزی دانش آموزان که ماندگاریِ خاصۀ فرهنگ سنتی است مانع از تلاش این دبیر خوب نگردیده ، این معلم تلاشگر با پشتکار و عشق به شغل آموزگاری همراه با تعهد اخلاقی نسبت به دانش آموزان توانسته است عنوان دبیر برتر استان در پروژۀ هوشمند سازی کسب کند آن هم در استانی که هنوز در صد بیسوادی در میان مردمش بالاست و فشار تورمی چند سال اخیر آسیبهای جدی به قشر حقوق بگیران بخصوص فرهنگیان وارد نموده است . وی با انجام کارهای فوق برنامه و اندیشه علمی در بروز رسانی یافته های علمی این مهم بدست آورده . این تلاش و مقام زمانی ارزشمندتر می شود که دبیر برتر با نیک نفسی ارزش کار کسانی که در این مهم او را یاری کرده اند فراموش نکرده و همیشه در جای جای صحبت و نوشته اش با تعهدی مسئولانه از آنها یاد می کند من به نوبه خود به عنوان یک کنگی قدردانی خود از سرکار خانم مشهدی زاده و دیگر همکاران که در این مهم با سرکار خانم فریده قاسمی همکاری نموده اند اعلام می دارم و از اداره کل آموزش و پرورش استان که با چرخشی مثبت در قدرشناسی از معلمین زحمتکش اقدام نموده تشکر می کنم به امید سر افرازی بیشتر برای دبیر خوب و پر تلاش کنگ .

سلام علیکم
بنده هم به نوبه ی خودم از توجه و لطف تان بعنوان یک همشهری پیگیر متشکرم...

فریدون دوشنبه 20 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:24 ق.ظ

شاید بتوان گفت یکی از دلایل ناکامی مدافعین مدرنیته در کشور ما ، سنت گرایی شدید و نبود زیر ساختهای فکری تجدد خواهی برای پیاده کردن آن می باشد ، نفوذ باورهای عقیدتی ریشه دار که وجه خرافاتی آن بر وجه مردمی آن غالب است ، تلاش نهضتهای اجتماعی برای غلبه بر دگماتیسم و تحجرگرایی فرهنگی ، با دشواری روبرو ساخته است .
آنچه از قدیم الایام تا امروز در ارتباط با خِرد و عشق گفته شده بر سه محور کلی استوار است : الف _ ستیز با عشق ب _ ستیز با خِرد ج _ لازم دانستن هر دو ، منتهی یکی بر دیگری مقدم دانستن ، عده ای عشق بر خِرد مقدم می دانند و بخشی دیگر خِرد بر عشق .
خیلیها در ستیزی آشکار با احساس ، عاطفه و احساس را عامل تمام بدبختی ها می دانند.
بابا طاهر می گوید:
"زدست دیده و دل هر دو فریاد - که هرچه دیده بیند دل کند یاد -- بسازم خنجری نوکش ز پولاد - زنم بر دیده تا دل گردد آزاد "
و یا اینکه درکتاب کلیله ودمنه می خواندیم که : " تا چند اضطراب کند دل به سنیه ام - این مرغ را از این قفس آزاد می کنم "
بخشی از فلاسفه قدیم و از روشنفکران امروزی معتقدند که بشر باید برای رهایی خود احساس را از خود دور کند تا چیزی انسان را به هیجان در نیاورد زیرا هیجان روحا انسان را آزار داده و خسته می کند آنها بر این باورند که پارسایی در صبوری ، تسلیم ورضاست ، ضرب المثلی است که می گویند : یا آنقدر تند می دویم که از جلو بام می افتیم و یا عقب عقب که از پشت بام .
از میان فلاسفه قدیم افلاطون و شاگردش ارسطو و خیلی از اندیشمندان عصر حاضر معتقدند برای زندگی با نشاط و سعادتمندانه خِرد و احساس لازم و ملزوم یکدیگرند ، هرکدام از آنها جایگاه خاص خود دارند ، پر حطا خواهد بود که یکی رانده و دیگری مانده باشد .
بزرگ غزلسرای معاصر سایه می گوید :
"حِشمت این عشق از فرزانگیست - عشق بی فرزانگی دیوانگیست -- دل چو با عشق و خِرد هَمرَه شود - دست نومیدی ازو کوته شود "
برناردشاو شاعر و نمایشنامه نویس بذله گوی ایرلندی می نویسد:
"ما نه با یادآوری خاطرات گذشته ، بلکه با مسئولیت پذیری مان نسبت به آینده است که خِردمند می شویم ."
سعدی هر چند می گوید :
" جز به خِردمند مفرما عمل - گرچه عمل کار خِردمند نیست " اما در جایی دیگر می گوید
" زعقل اندیشه ها زاید که مردم را بفرساید - گرت آسودگی باید برو عاشق شوای عاقل "
مدافعین باورها می گویند : حِکمت بوسیله تعقل و بواسطۀ تجربه و عمل حاصل نمی شود بلکه از راه شور و شیدائی عارفانه است که به کمال می رسد: "شناخت ، جنبۀ فطری با الهام الهی دارد نه جنبۀ کسبی و تجربی ، با کشف وشهود است که الهام حاصل می شود . دراین رهگذر احساس و عشق آدمی درراه دستیابی به درخشش معنوی مهم است ." آنچه که ما را به سرمنزل مقصود می رساند عشق است نه منطق و خِردورزی خشک وبی حاصل .
دانی که عقل چیست خَرپای درگِلی - این خر نمی رساند باری به منزلی - گر ناخدا نداشته باشد کمی جنون - این تخته پاره را که رساند به منزلی؟
واقعیت اینست که اندیشمندان ما در همان زمان که رنج تحجرگزایی روحشان را می آزرد با زبان شعر با مردم سخن می گفتند حافظ می گوید :
بیا تاگل بر افشانیم و می در ساغر انذازیم فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم و یا مولوی با زبانی روشن می گوید :
مُرده بُدم زنده شدم گریه بُدم خنده شدم - دولتِ عشق آمد ومن دولتِ پاینده شدم – تابش جان یافت دلم واشد و بشکافت دلم اطلس نو بافت دلم دشمن این ژنده شدم نظامی نیز قانون تکامل را بازبان شعر به تصویر می کشد و ئمی گوید :
به هر مدتی گردش روزگار زطرزی دگر خواهد آموزگار سرآهنگِ پیشینه کج رو کند نوایی دگر درجهان نو کند چو گم گردد از گوهری آب و رنگ دگر گوهری سر برآرد زسنگ
در پایان باید بگویم بحثهای بیشتری در این مقوله ، چون رابطه احساس و باور و همینطور خِرد عَمَلی و خِرد فلسفی می ماند برای فرصت بعد .

ye darya del سه‌شنبه 21 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:06 ب.ظ http://aftabejonoob.blogfa.com

سلام دادا..ایشاالا همیشه موفق و سلامت بشی..سری به وب هم بزن که منتظر حضور گرم شما بزرگوارنوم

علیکم السلام و رحمه الله...

زعفرون چهارشنبه 13 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 12:25 ب.ظ http://zaferoon.blogfa.com/

با سلام
از موفقیت هاتون خوشحالم شما همیشه ثابت می کنید خواستن توانستنه ... امیدوارم روز به روز به انگیزه و تلاشتون در رسیدن به هدفتون افزوده بشه .
با موضوع تحصیلات دانشگاهی به روزم.

سلام علیکم
درکنار شما دوستان ان شاءالله...

رامی سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 12:27 ب.ظ

سلام و صد سلام بر دادای عزیز
همواره به یاد شما هستم...
آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون براتون دارم...

سلام کاکا....پاینده باشین.....همچنین شما و خانواده ی محترم تان...

چوک بندر چهارشنبه 27 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 03:32 ق.ظ http://banderi1.blogfa.com/

افرین به شما خانوم قاسمی

shiva یکشنبه 8 دی‌ماه سال 1392 ساعت 03:24 ب.ظ http://jujukochoolo.blogfa.com

سلام.آفرین.
ما باید افتخار کنیم که معلمی به خوبی و بلند همتی و پشتکاری شما داشتیم...
تبریک تبریک تبریک.....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد